7 snelstart-tips voor een vliegende start

Is een van je goede voornemens het starten van je eigen bedrijf? Gefeliciteerd met je keuze. Zelfstandig ondernemerschap is een van de gaafste dingen om te ervaren. Het gaat om autonomie, zelf keuzes maken, regie pakken en verantwoordelijkheid nemen. Geen wonder dat de meeste ondernemers nooit meer in loondienst willen.

Bij de start van je bedrijf komen er heel veel dingen op je af. Het meeste is niet moeilijk, het is vooral veel. Je moet veel keuzes maken en meestal maak je die voor langere tijd, vaak zonder dat je dit in de gaten hebt. Ik kom regelmatig ondernemers tegen die verkeerde keuzes maken en daar vervolgens last van hebben. Ook maak ik vaak mee dat ondernemers alles zelf willen doen, de consequentie is dat ze heel veel tijd kwijt zijn met van alles, behalve verkopen, werken voor klanten, etc. Je moet dus uitbesteden. Hieronder vind je 7 tips waar je alvast mee aan de slag kunt.

Het onderstaand overzicht bevat 7 beknopte reminders, wil je meer verdieping, dan staan op mijn website nog een aantal interessante blogs, zoals ‘Van Baan naar Bedrijf‘.

1)    Snelstart-tip: Doelgroep bepaalt het succes

Ondernemerschap is voor veel mensen een droom. Die droom kun je alleen maar waarmaken door goed na te denken over wie je doelgroep is en wat jouw toegevoegde waarde precies is (welke waarde voeg je toe en/of welk probleem los je op?). Veel beginnende ondernemers denken hier onvoldoende over na en stranden vroegtijdig. Wees concreet en specifiek over wie je klant is en wat je hem of haar te bieden hebt. Less is more, hoe specifieker je bent, des te beter.

Valkuil: Te grote doelgroep en te veel aanbod. Gevolg: de klant begrijpt en volgt je niet meer.

Tip: Schrap alles wat geen waarde toevoegt of problemen oplost.

2)   Snelstart-tip: Get out of the building

Vertel het tegen iedereen dat je gaat ondernemen, Begin eerst met je inner circle, de mensen die je kent. Je zult merken dat ze met je meedenken, tips geven, maar ook kritiek hebben en misschien zelfs wel zorgen voor jouw eerste klant. Ga ook naar netwerkbijeenkomsten. Verwacht daar geen klanten, maar gebruik deze omgeving om je ideeën te toetsen en om te leren hoe je op een effectieve manier je verhaal vertelt (pitchen).

Lees ook mijn blog over ‘meer verkopen met AIDA’.

Valkuil: veilig achter je laptop dingen uitzoeken en bedenken.

Tip: Vraag mensen op de persoon af of het concreet genoeg is wat je doet.

3)   Snelstart-tip: KvK | Belastingdienst

Om te kunnen ondernemen moet je jezelf inschrijven bij de KvK, je wordt dan ook automatisch aangemeld bij de belastingdienst, daar krijg je vanzelf bericht van.

4)  Snelstart-tip: administratie & financiën

Boekhouding

Laat je bijstaan door een boekhouder, iemand die je kan helpen met de boekhouding, de BTW-aangifte (ieder kwartaal) en de jaarlijkse aangifte inkomstenbelasting. De rest kun je eventueel zelf doen, afhankelijk hoe je affiniteit is met boekhouden. Als je totaal geen affiniteit hebt, besteed je desnoods alles uit, maar realiseer je wel dat het best duur kan worden wanneer een boekhouder ook alle bonnen gaat invoeren. Bespreek met hem de mogelijkheden over wat jij kunt doen. Spreek regelmatig met de boekhouder af en vraag hem/haar om advies.

Persoonlijk heb ik een voorkeur voor online boekhoudpakketten omdat je dan mee kunt kijken en eventueel zelf zaken kunt overnemen. Ook kun je vanuit dergelijke pakketten facturen versturen, die meteen in de boekhouding worden verwerkt. Informer en Moneybird zijn bewezen pakketten.

Je kunt het eerste jaar eventueel werken in Excel, maar het jaar daarna zou ik daar echt mee stoppen, omdat het foutgevoelig is.

Verzekeringen

Je hebt minimaal een aansprakelijkheidsverzekering nodig, mogelijk ook andere verzekeringen. Verzekeraars kunnen je daar prima bij adviseren. Lees anders mijn blog ‘Van Baan naar bedrijf‘.

Bankrekening

Een zakelijke bankrekening is niet verplicht, maar is wel aan te raden. Alle grote banken bieden een zakelijke rekening aan, dus je kunt eventueel bij je huisbankier blijven. Echter, tegenwoordig is er ook een prima online bank: knab. Zij bieden een voordelige rekening met veel opties. De kinderziektes zijn eruit en er zit een gerenommeerde speler achter (Aegon), dus met je geld zit het goed.

Tip: Knab heeft niet alleen een voordelige bankrekening, maar biedt tegenwoordig ook verzekeringen aan.

Lees ook mijn blog ‘van Baan naar Bedrijf’ en ‘Financiën voor ZZP’ers’.

Valkuil: Alles zelf willen uitzoeken. Doe dat niet, het kost te veel tijd.

Tip: Vraag andere ondernemers hoe zij dit hebben gedaan.

5)   Snelstart-tip: Website | hosting

Voor een professioneel mailadres (gebruik géén gmail-adres o.i.d.) en een website heb je een hostingpartij nodig. Heb je geen verstand van websites, hosting, etc? Kies dan een goede leverancier die makkelijk benaderbaar is en kwaliteit belangrijk vindt. Als er een probleem is met je mail of website, dan wil je dit snel opgelost zien. Goedkoop is vaak duurkoop en dat betekent in dat geval dat ze slecht bereikbaar zijn en traag werken. Vaak werken dit soort partijen met een online ticket-systeem. Dat wil je niet, controleer of ze telefonisch bereikbaar zijn of anders via een chat. Liever iets duurder en goed bereikbaar dan goedkoop en slecht bereikbaar.

Mijn voorkeur gaat uit naar wat kleinere spelers in de markt, bij deze partijen gaat het niet om volume, maar om kwaliteit. Vraag in je omgeving wat de ervaringen zijn van andere ondernemers. Zelf heb ik goede ervaringen met Wij Zijn Puik.

Ga niet zelf prutsen met een website als je dat niet kunt, laat het iemand doen, die dit vaker heeft gedaan. Je hoort vaak dat je met WordPress zelf een website kunt bouwen. Dat klopt ook, alleen zie je het verschil wel degelijk tussen een zelf-gebouwde website en een website die door een professional is gebouwd. Jouw klant ziet dat verschil ook.

Zorg er verder voor dat je website vindbaar is in Google, anders krijg je nooit online klanten binnen. Jouw hostingpartij kan daarbij adviseren.

Valkuil: Om kosten te besparen toch zelf een website bouwen, terwijl je dit nooit eerder hebt gedaan.

Tip: Vraag andere mensen waar ze hun website hebben laten maken, er komen altijd goede, betaalbare partijen bovendrijven. Ga niet in zee met grote bureau’s.

6)   Snelstart-tip: Werk in the cloud

Sla je documenten en mails op in de Cloud, gebruik Google Drive, Dropbox of OneDrive, werkt over het algemeen prima en veilig. Wanneer je laptop crasht kun je overal nog bij (heel belangrijk!). Wanneer je hier geen verstand van hebt, roep dan hulp in.

Ook je mail kun je in de cloud opslaan. Er zijn verschillende mogelijkheden, maar als je gebruik maakt van mailhosting (zie punt 5), kun je jouw mail binnenhalen die dan ook op een mailserver blijft staan, dan ben je het nooit kwijt.

Valkuil: Werken in de cloud gedoe vinden en toch alles op laptop opslaan. Als het mis gaat, vergeef je het jezelf niet.

Tip: Vraag in je omgeving of iemand hier handig in is, er is altijd wel een nerd te vinden die dit leuk vindt om te doen.

7)   Snelstart-tip: Investeer in foto’s

Veel mensen gebruiken foto’s die niet door een professionele fotograaf zijn gemaakt, of alleen stockfoto’s. Vooral de ‘kiekjes’ van een smartphone zijn vaak niet goed genoeg, ook al denk je zelf dat ze best kunnen, niet doen. Gebruik geen foto’s van vakantie of vrije tijd. Mijn tips: investeer in een paar goede foto’s die je kunt gebruiken op je website en social media. Je kunt maar 1x een eerste indruk wekken.

Valkuil: Vakantiekiekjes gebruiken op LinkedIn en website. Niet doen, staat onprofessioneel, bezoekers haken af.

Tip: Je hoeft niet meteen een hele fotoreportage te doen. Je komt al ver met een paar foto’s. Organiseer wat mensen die als figurant dienen.

Tot slot

Geniet van alles wat je onderneemt en schakel hulp in als je er niet uitkomt.

De provincie Gelderland heeft een mooi programma voor startende ondernemers, waarmee je voor een kleine investering goede begeleiding kunt krijgen: De Startversneller. Lees hier voor meer informatie.

Wil je meer lezen, dan vind je hier een overzicht van al mijn blogs.

Chat openen
Dag ondernemer,
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur me een bericht en ik antwoord zo snel mogelijk.

P.S. Een website is maar een website, pas wanneer je elkaar spreekt weet je wat je aan elkaar hebt. Een kennismakingsgesprek is zonder factuur of verplichtingen.