te veel afleiding?

werken aan meer focus
plan een afspraak

afleiding, te veel keuzes en te volle agenda?

Wie heeft het nou niet druk? De meeste mensen, dus jij waarschijnlijk ook. Hetzelfde geldt voor afleiding. Drukte en afleiding kunnen zo hardnekkig en omvangrijk worden dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Daar kun je behoorlijk last van krijgen, tot een burn out aan toe. Wellicht heb je soms ook het idee dat je niet efficiënt werkt en dat je misschien ook keuzes moet maken. Je hoort mensen in je omgeving praten over hoe goed het is om focus te hebben. Maar hoe doe je dat en waar begin je dan?

De meeste mensen hebben meerdere pogingen gedaan om minder afgeleid te raken en meer focus te krijgen, maar vallen steevast weer terug in oude patronen. Als jij dat ook hebt, aarzel dan niet om een vrijblijvend kennismakingsgesprek te plannen wellicht is het tijd voor een andere aanpak.

structuur vs chaos

Je hebt mensen die blij worden van structuur en je hebt mensen die gedijen bij chaos. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet, dus het is niet zo dat ik vind dat iedereen focus zou moeten hebben. Wel merk ik dat veel mensen worstelen met afleiding, ze zijn niet efficiënt, veroordelen zichzelf en lopen misschien ook omzet mis. Het criterium is voor mij of je er last van hebt. Heb je er last van, dan moet je er mee aan de slag. Voor sommige mensen is het voldoende om andere gewoontes te creëren en duidelijke keuzes te maken, voor anderen ligt het soms minder eenvoudig.

Woord Chaos

te veel afleiding, heb ik misschien AD(H)D?

Praktisch iedereen met de diagnose AD(H)D worstelt regelmatig met afleiding, concentratieverlies en geen focus hebben. Andersom natuurlijk niet, soms zit je gewoon in een hectische fase. Maar als jij bovenmatig veel last hebt van afleiding en grote moeite hebt met focus houden, dan is er wellicht meer aan de hand en is het verstandig om op zoek te gaan naar oorzaken en antwoorden.

Hieronder staan wat typische kenmerken voor mensen met AD(H)D, ze zullen lang niet allemaal van toepassing zijn, maar wanneer je er een aantal herkent als structureel aanwezig, dan is het slim om verder te zoeken. Kijk dan ook eens naar de website van ADHD Centraal.

herken je het onderstaande?

  • Je komt regelmatig te laat of net op tijd.
  • Deadlines worden regelmatig niet gehaald.
  • Soms overzie je het werk niet meer wat er voor je ligt. Waar te beginnen?
  • Anderen zeggen dat je makkelijk bent afgeleid en zelf merk je dat ook wel, maar dat vind je niet altijd erg.
  • Je maakt zinnen niet af of gaat halverwege een zin verder met een ander onderwerp.
  • Stilzitten is een uitdaging.
  • Jij ziet verbanden die anderen niet zien.
  • Je hebt snel een korte lont en geduld bewaren is een uitdaging.
  • Opties en mogelijkheden houd je graag open. Kiezen is vooral verliezen.
  • Je hebt last van stress, vermoeidheid of andere klachten.
  • Belangrijke zaken stel je nog al eens uit, zeker als je er geen zin in hebt.
  • Je begint makkelijk nieuwe dingen, maar maakt deze niet altijd af.
  • Het liefst doe je verschillende dingen tegelijkertijd en wissel je dat ook af. Liever niet te lang met hetzelfde bezig zijn.
  • Je vergeet soms belangrijke dingen.
  • Sleutels, portemonnee, etc. raak je nog al eens kwijt.
  • Soms heb je zoveel focus en concentratie dat je alles om je heen vergeet (hyperfocus).
  • Je voelt je soms overprikkeld of onderprikkeld.

mijn tips en visie

Wanneer je meerdere of misschien alle punten hiernaast herkent, dan heb je misschien een vorm van AD(H)D.

ADHD is makkelijker te zien aan iemand, maar ADD wordt vaak lang over het hoof gezien. AD(H)D is in veel gevallen biologisch/neurologisch, wat inhoudt dat je er niet veel aan kunt doen. Zo zit je hardware in elkaar. Toch kun je er veel last van hebben en dan is het wijs om hulp te zoeken bij mensen die hier meer verstand van hebben. Medicatie kan daar een onderdeel van uitmaken, maar dat hoeft niet.

Rond blijven lopen, terwijl je problemen hebt, is niet slim. Ga eerst eens wat onderzoek doen en bijvoorbeeld in gesprek met je huisarts.

Laat ik voorop stellen dat het niet leuk is om een diagnose of label te krijgen, maar wanneer je dat niet doet, blijf je worstelen en worden de problemen erger. Accepteer je de diagnose wel, dan kun je gaan leren omgaan met deze eigenschap, waardoor je er minder last van zult hebben.

Het is mijn ervaring dat de meeste mensen zich eerst verzetten (ontkennen) tegen dit label en dat is logisch. Toch wil ik je meegeven dat ontkennen geen zin heeft. Kijk nog eens een keer goed naar de kolom hiernaast en wees eerlijk tegen jezelf.\

Stuur me gerust een mail, mocht je willen sparren.

 

adres

Koen Sieben
Ondernemerscoaching
Van Heemstraweg 15
6551 DL Weurt

telefoonnummer

06 470 888 28
Bel voor kennismaken, vragen over coaching of het plannen van een afspraak!

e-mail

Via contactformulier.
Reactie binnen 24 uur.

Chat openen
Dag ondernemer,
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur me een bericht en ik antwoord zo snel mogelijk.

P.S. Een website is maar een website, pas wanneer je elkaar spreekt weet je wat je aan elkaar hebt. Een kennismakingsgesprek is zonder factuur of verplichtingen.