Hoe ga ik van Baan naar Bedrijf?

Ieder jaar zijn er minimaal twee momenten waarop mensen een nieuwe koers willen varen: na oud & nieuw en na de zomer. Dat zijn de momenten waarop mensen besluiten: nu ga ik het doen, ik ga voor mezelf beginnen. Dat zijn ook de momenten waarop mensen zich bij mij aanmelden voor coaching.

Toch zijn er nog altijd nog meer mensen die het niet doen, die het niet durven. In deze blog ga ik in op de meest voorkomende beperkende gedachten en aannames die ervoor zorgen dat mensen niet in beweging komen. Ik sluit ieder onderdeel af met hoe je het kunt omdraaien en zo dus wel in beweging mag komen.

Ondernemerschap is leuk, maar vraagt om moed

Voor jezelf beginnen is een moedige stap, want in veel gevallen betekent ondernemerschap in meerdere opzichten zekerheden loslaten. De zekerheid van inkomen, maar ook de zekerheid of iets gaat lukken. In een baan is het meestal wel bekend wat je wel/niet kunt. Ondernemerschap is echter nieuw, zonder referentiekader, dus de zekerheid van succes is er meestal niet.

Ondernemen vraagt niet alleen om lef, het is ook gewoon supergaaf! Je bedenkt iets en vervolgens zijn klanten bereid om jou daar voor te betalen! Hoe gaaf is dat! Het is niet voor niets dat de meeste ondernemers nooit meer terug willen naar loondienst. Je bouwt iets op wat van jou is. Jij staat aan het roer. Jij bent verantwoordelijk. Te gek toch?

Bekendste redenen om het niet te doen

Veel mensen willen graag ondernemen, maar blokkeren uiteindelijk. Hieronder staan de zeven meest voorkomende redenen om niet in beweging te komen. Herken je iets van onderstaande uitspraken?

  • Ik weet niet wat ik precies wil gaan doen.
  • Ik weet niet waar ik moet beginnen.
  • Ik wil hetzelfde verdienen als in loondienst.
  • Ik moet belasting aangeven, hoe werkt dat?
  • Ik ben slecht in administratie en boekhouding.
  • Ik weet niet waar ik me voor moet verzekeren.
  • Ik weet niet hoe ik aan klanten moet komen.

Om hier maar eens mee te beginnen

Redenen om niet te ondernemen

Er zijn honderden redenen te bedenken om niet in beweging te komen, om niet te gaan ondernemen. Als je daar plezier aan beleeft, moet je dat blijven doen. Interessanter is het om redenen te bedenken waarom je wel zou willen ondernemen. Kijk eens naar al die andere ondernemers in de wereld. Zij hebben zich blijkbaar niet tegen laten houden door alle beren op de weg. Sterker nog, ze hebben de beren naar het berenasiel gebracht en zijn gaan ondernemen. Start dus met te bedenken waarom het wél zou kunnen.

Ondernemen of andere baan?

Wat ik regelmatig tegenkom zijn mensen die eigenlijk niet per se willen ondernemen, maar vooral een andere baan/werkomgeving willen. Deze mensen stel ik de vraag waar hun hart sneller van gaat kloppen als het om ondernemerschap gaat. Zodra het antwoord betrekking heeft op het inhoudelijke werk an sich, dan is dat voor mij een mogelijk negatief signaal. Echter, als het antwoord ook gaat over het opbouwen van een bedrijf en dingen anders doen, dan is dat voor mij een positief signaal. Het vertrekpunt van ondernemerschap is belangrijk en is van invloed op de kans van slagen. Veel ondernemers zijn eigenlijk wereldverbeteraars, in de meest brede zin van het woord.

Je moet willen ondernemen, een eigen bedrijf willen bouwen, met of zonder personeel, dat maakt mij niet uit. Als jij enthousiast wordt van de verhalen van andere ondernemers, dan zit je goed. Blijkbaar doen zij iets waar jij blij van wordt. Vaak heeft dat met vrijheid te maken, zelf keuzes kunnen maken, zelf je bedrijf vormgeven, zelf verantwoordelijk zijn voor resultaten, dingen anders doen, etc. Ik raad mensen met een ondernemerswens allereerst aan om te gaan praten met verschillende soorten ondernemers.

Ondernemerschap is niet voor iedereen

Ondernemerschap is niet voor iedereen weg gelegd, laat ik daar helder in zijn. Niet iedereen komt tot zijn/haar recht in de rol van ondernemer, zij komen veel meer tot bloei in situaties waar andere mensen (leiders/managers) de kaders bepalen Iedereen moet doen waar hij/zij goed in is. En dat is prima. Als er alleen maar ondernemers zouden zijn, zou het waarschijnlijk een chaos worden.

Tot slot. De reden waarom veel mensen niet in beweging komen, is (faal)angst. Over angst heb ik vaker geschreven, dat is een lastig thema waar mensen soms een leven lang mee worstelen. In het kort kun je maar op één manier afrekenen met angst en dat is: datgene doen waar je bang voor bent. Doen, doen, doen.

Face your fear and it will disappear. Als angst bij jou een rol speelt, weet je wat je moet doen. Zodra angst omslaat in paniek, zou ik niet verder gaan.

Wil je nog steeds werken aan jouw beperkende gedachten rondom ondernemerschap? Lees dan verder.

N.B. In mijn antwoorden ga ik er vanuit dat je een zzp’er bent met een eenmanszaak, dat komt het vaakst voor. De principes gelden overigens ook voor ondernemers met grotere ambities.

Ik weet niet wat ik precies wil gaan doen

Wanneer dat zo is, dan is het logisch dat je niet in beweging komt. Je hebt een doel nodig om in beweging te komen.

Ik raad mensen aan om te beginnen met laaghangend fruit, dat is hetgene waarmee je affiniteit hebt, waar je bekend mee bent. Vaak gerelateerd aan werk, opleiding, hobby, etc.

De volgende tips gaan je helpen om in beweging te komen:

  • Deel met je omgeving dat je voor jezelf wilt beginnen. Begin met friends & family. Ervaar hoe zij reageren op jouw ondernemerswens en vraag hen om feedback en ideeën.
  • Ga met ondernemers uit je netwerk in gesprek en vraag hoe zij dit proces hebben doorlopen. Heb je geen ondernemers in je netwerk? Vraag dan aan vrienden of zij ondernemers in hun netwerk hebben. #durftevragen
  • Let op: diezelfde family & friends zullen jou soms aanraden om lekker in loondienst te blijven, zeker als ze zelf geen ondernemer zijn. Belangrijk dus dat je altijd ook met ondernemers gaat praten, zij geven andere tips en informatie.
  • Wat ik meestal afraad, is een bedrijf met een voor jou nieuwe doelgroep én een voor jou nieuw product (dienst). Je verkleint daarmee je slaagkans. Veel Ik-Vertrek-avonturen lijken hierop (en lopen nogal eens verkeerd af). Bij zowel een nieuwe doelgroep als een nieuw product, is alles nieuw voor jou. Ook het ondernemerschap is nieuw. Niet doen dus, dat kost te veel tijd, je moet alles leren. Alleen rasondernemers kunnen dit en zelfs bij hen gaat dit geregeld mis. Jij bent waarschijnlijk geen rasondernemer, anders zou je dit artikel niet lezen (geen punt, maar wel goed om te weten). Zorg dat of de doelgroep of het aanbod bekend is, liefst allebei, dan gaan zaken je makkelijker af.

Ik weet niet waar ik moet beginnen

Een geslaagd ondernemer zei ooit tegen mij: Koen, als je niks doet, gebeurt er ook niks. Tja, dat had ik zelf ook kunnen bedenken, maar hij sloeg daarmee wel de spijker op zijn kop. Succes is voor de doeners. En die doeners maken ook fouten en gaan op hun plaat, maar ze blijven doen. Daarmee onderscheiden ze zich van de mensen die alleen maar dromen van een eigen bedrijf.

Als je niet waar je moet beginnen, dan kun je het volgende doen (eventueel los van elkaar):

  • Niet is definitief, oftewel maak van je avontuur een experiment. Een experiment is altijd succesvol, want bij een experiment staat de uitkomst niet vast. Experimenteren staat gelijk aan uitproberen. Het enige wat je moet doen, is een datum in je agenda zetten waarop je gaat evalueren wat de uitkomst van het experiment is (go/no go).
  • Stel je zelf de vraag ‘waar zou ik over een paar jaar willen staan met bedrijf?’.
    • Stel jezelf vervolgens de vraag ‘wat kan ik morgen doen om dichterbij dat doel te komen?’.
  • Stel je zelf de vraag ‘welke onduidelijkheden zijn er nu waardoor ik niet in beweging kom?’.
    • Plan voor jezelf tijd in je agenda (doen!) om deze onduidelijkheden op te lossen. Ga naar netwerkbijeenkomsten, spreek af met ondernemers, kijk online of daar informatie te vinden is.

Zo simpel? Ja, zo simpel.

Mensen die niet in beweging komen, komen niet verder. Mensen die in beweging komen, ontmoeten nieuwe mensen, leren nieuwe dingen.

Tips

Zoek informatie op de volgende websites:

Ik wil hetzelfde verdienen als in loondienst

Wanneer zekerheid van inkomen belangrijk voor je is, moet je jezelf goed aankijken in de spiegel en jezelf de vraag stellen of je bereid bent om risico te lopen. Zeker in het begin is het vaak onzeker wat je verdient. Slechts enkele beroepsgroepen zijn meteen verzekerd van inkomen (IT’ers, klinisch psychologen, etc.). Van de andere kant verdienen sommige mensen meer dan ze in loondienst deden, dat kan dus ook.

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus als jij pas gaat netwerken nadat je bent gestart, is dat zonde. Voor je start, kun je al heel veel doen. Veel ondernemers hebben al klanten voordat ze starten, dat is niet voor niets, ze hebben voorwerk gedaan.

Het gaat te ver om te zeggen dat succes maakbaar is, maar je kunt heel veel doen om succes te bespoedigen. Je moet dus gaan ondernemen… de boer op, in actie komen, je verhaal delen, etc. Een bekende uitspraak in de wereld van startups is: Get out of the building.

Tot slot, kun je berekenen wat je ongeveer aan omzet moet maken om aan een bepaald inkomen te komen. Zo kun je bepalen hoeveel klanten je nodig hebt en hoeveel producten je moet verkopen. Hieronder staat een website waar dat kan.

Tips

  • Websites:
  • Leer van andere ondernemers, zij kunnen je vertellen hoe zij hier mee om zijn gegaan.
  • Geef jezelf een bepaalde tijd (kader) om te ontdekken of het een kans van slagen heeft. Deze ‘truc’ adviseer ik heel veel startende ondernemers. Na een bepaalde tijd (bijv. een half jaar) maak je de balans op en maak je een keuze. Ook heel prettig voor het thuisfront. Je zult tegen die tijd verbaasd zijn over hoeveel je al hebt bereikt.

Ik moet belasting aangeven, hoe werkt dat?

Op de eerdergenoemde websites staat veel informatie over dit onderwerp. Toch geef ik kort antwoord op die vraag, want hij is wel belangrijk.

Inkomstenbelasting (IB) en Omzetbelasting (BTW)

Voor de meeste ondernemers geldt (eenmanszaak) dat ze te maken hebben met BTW (omzetbelasting) en IB (inkomstenbelasting).

Betaalde BTW (staat op bonnen en facturen) kun je terugvragen en Ontvangen BTW moet je afdragen. Iedere maand of kwartaal (wat jij wilt) bepaal je het saldo en geef je dit op aan de belastingdienst. Je krijgt dan geld terug of je moet bijbetalen (meestal het laatste). Er zijn ook programma’s voor om dat te berekenen, zoals boekhoudpakketten.

Dan heb je nog de Inkomstenbelasting (IB). Waar je eerder aangaf dat je loon hebt ontvangen, geef je nu als ondernemer aan wat je met je bedrijf hebt verdiend. Van de overheid krijg je vervolgens nog wat aftrekposten. Over het resultaat (omzet minus aftrekposten) betaal je belasting.

Niet complex, wel veel

Dit alles vraagt van jou dat je bijhoudt welke facturen je stuurt en ontvangt. Het is slim om een boekhouder te zoeken die je kan uitleggen wat er allemaal nodig is. Je hebt sowieso een boekhouder nodig voor de jaarlijkse inkomstenbelasting, maar hij kan je uiteraard ook helpen met de BTW-aangifte.

Het lijkt allemaal complex, maar het valt heus mee. Het is in het begin gewoon veel, dat klopt. Neem de tijd, dan komt het goed. Regel het alleen niet pas aan het einde van het jaar, want dan ben je te laat.

Tips

  • Websites:
  • Ga op zoek naar een boekhouder die wordt aanbevolen door andere ondernemers.
  • Doe in het begin zoveel mogelijk zelf (dan snap je het allemaal beter), maar zorg dat je genoeg tijd overhoudt voor het ondernemen. Zo kun je aan je partner vragen of hij/zij af en toe bonnen in wil voeren. Alles wat je de boekhouder laat doen, kost rond de € 50 a € 60,- per uur.
  • Moneybird, Informer, Jortt, e-boekhouden of Tellow (er zijn er nog meer).

Ik ben slecht in administratie en boekhouding

Administratie en boekhouding is niet voor iedereen weggelegd. Als je echt een nitwit bent op dat gebied, schakel dan hulp in. Het is allemaal geen rocket science, maar je snijdt jezelf echt in de vingers als je er geen oplossing voor organiseert. Wanneer administratie en boekhouding echt niet voor jou is weg gelegd, zoek dan iemand die het voor jou gaat doen.

Tips

  • Websites:
  • Sla alles op in the cloud, dan is het nooit kwijt en kun je er altijd bij. Maak daarbij gebruik van Google Drive, One Drive, iCloud of Dropbox. Weet je niet hoe je dit moet doen, vraag hulp aan mensen die hier meer affiniteit mee hebben.
  • Maak onderscheidt tussen zakelijk en privé, oftewel maak daar aparte mappen voor aan. Wanneer je alles door elkaar zet, wordt het een puinhoop.
  • Bepaal wat je zelf wilt doen en wat je uit wilt besteden.
  • Als je de boekhouding uitbesteedt, zorg er dan voor dat je regelmatig een update krijgt van de cijfers: hoeveel omzet en kosten heb je gemaakt? Het liefst maak je gebruik van een online programma (Moneybird, Informer, etc.), zodat zowel jij als je boekhouder er elk moment in kunnen. Je bent geen boekhouder, maar je moet wel weten hoe je er voor staat.
  • De meeste boekhouders zijn uitvoerders, zij doen wat jij hen vraagt. Als je advies wilt of een pro-actieve houding, dan moet je daar expliciet om vragen.
  • Zet contacten ook in de cloud (bijv. Google of iCloud), nooit alleen op een telefoon of laptop.

Ik weet niet waarvoor ik me moet verzekeren

Dit onderwerp wordt vaak te groot gemaakt. Het valt allemaal echt wel mee.

Stelregel: alles waarvoor je privé bent verzekerd, geldt niet voor zakelijk en vice versa.

Aansprakelijkheidsverzekering

In de basis heb je alleen een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering nodig. In enkele gevallen heb je ook een beroepsaansprakelijkheidsverzekering nodig. Dit laatste speelt wanneer een fout van jou grote (financiële) consequenties kan hebben. Je moet dan vaak ook lid zijn van een beroepsvereniging. Een verzekeraar kan vaak wel aangeven of je deze verzekering nodig hebt.

Rechtsbijstandverzekering & inboedelverzekering

Verder kun je een rechtsbijstandverzekering en een inboedelverzekering afsluiten. Beide verzekeringen zijn in principe niet per sé nodig.

Een rechtsbijstandverzekering is een relatief dure verzekering (ca. €30 per maand), die kun je dus eventueel achterwege laten. Je moet proberen in te schatten hoe groot de kans is dat je het nodig hebt. Wanneer je bijvoorbeeld werkt met grote opdrachtgevers, dan is het te overwegen. Ook moet je jezelf afvragen of je zelf een rol wilt of kunt spelen in een eventuele rechtszaak. Wanneer je er niets mee hebt, dan is dat ook weer een reden om het af te sluiten. Feitelijk koop je daarmee een grotere kans op bescherming en expertise. Je kunt deze verzekering overigens niet afsluiten voor lopende zaken.

De inboedelverzekering kan handig zijn voor als je met dure apparatuur onderweg bent. Wanneer je bijvoorbeeld een dure laptop en/of mobiele telefoon hebt.

Bij deze verzekeringen weeg je het betalen van de premie af tegen het risico wat je loopt.

Arbeidsongeschiktheidsverzekering

Tot slot de Arbeidsongeschiktheidsverzekering. Moet je dit nou wel of niet doen? Het verzekert je van inkomen bij Arbeidsongeschiktheid. Over het algemeen een dure verzekering, waarbij je de premie niet terug krijgt als je stopt. Ik raad mensen meestal aan om even (een jaar) te wachten. Ga eerst maar eens ondernemen en als dat bevalt, kun je altijd nog een AOV afsluiten. Loop je dan geen risico? Jazeker! Als je dat echt niet wilt, kun je meteen een AOV afsluiten. Er zijn overigens ook alternatieven, daar heb ik over geschreven in de blog Financiën voor ZZP’ers. In dit artikel staat ook dat je bijvoorbeeld de wachttijd van de AOV kunt vergroten met deelname aan een Broodfonds of Sharepeople.

Op de aansprakelijkheidsverzekering na kun je wachten met afsluiten van alle verzekeringen. Je loopt dan weliswaar iets meer risico en je moet jezelf afvragen of je dat wilt. Als het mis gaat, kun je het risico dan dragen of kom je dan in de problemen?

Tips

  • Verzekeraars als Interpolis en Centraal Beheer hebben alle kennis en produkten in huis. Je kunt uiteraard ook via een tussenpersoon verzekeringen afsluiten. Je kunt bij alle partijen gewoon offertes opvragen.
  • Tegenwoordig biedt Knab ook verzekeringen aan.
  • Verdiep je ook maar eens in het Broodfonds, dit is geen alternatief voor een AOV, maar wel een goede aanvulling.
  • www.ikwordzzper.nl
  • www.ikgastarten.nl

Ik weet niet hoe ik aan klanten moet komen

Dit is eigenlijk de meest relevante opmerking, maar meteen ook de meest lastige. Klanten zorgen voor bestaansrecht, voor inkomen. Hoe zorg je ervoor dat klanten jou gaan betalen voor jouw product of dienst?

Het klinkt kinderachtig, maar veel beginnende ondernemers weten niet goed genoeg wie hun doelgroep precies is. Als je dat niet weet, weet je ook niet welke problemen je voor deze doelgroep oplost of welke behoefte je bevredigt. Logisch dat je dan niet weet hoe je aan klanten komt, want je weet onvoldoende wie je klant is en waar deze klant zich bevindt. Zorg dat je dat heel helder krijgt, dan wordt het echt een stuk eenvoudiger om daarna klanten te vinden.

Tips

  • Lees het boek “Ondernemer in 100 dagen” dat gaat je helpen om heel scherp te krijgen wat je aanbod is, wie je klant is en hoe je met je klant in contact kunt komen.
  • Ga niet zelf lopen klungelen met een website. Laat het bouwen over aan iemand met meer ervaring. Vraag hem/haar ook rekening te houden met de vindbaarheid op Google.
  • Ga netwerken, dan moet je namelijk pitchen (je verhaal vertellen aan anderen). Je komt er dan achter of je verhaal logisch en geloofwaardig is, door de feedback en vragen die je van andere mensen krijgt. Netwerken is een vorm van acquisitie (verkopen).
  • Vind je het moeilijk om jezelf te verkopen, dan biedt AIDA een goede structuur voor een verkoopgesprek.

Tot slot

Alles bij elkaar is het veel wat je moet weten en doen om een eigen bedrijf te beginnen. Dat ga ik niet ontkennen. Maar iedere reis begint met een eerste stap. Ga gewoon op weg, ga doen, ga experimenteren. Handel ieder thema of onderwerp stuk voor stuk af. Ieder onderdeel wat je afgerond hebt, brengt je weer verder. Ondernemen is vooral volhouden.

Het feit dat er geen recept is voor succes kan benauwend zijn. Van de andere kant is het juist ook spannend in positieve zin. Het is soort spel wat je aan het spelen bent. En wanneer je de spelregels goed kent, wordt de kans op winnen alleen maar groter. De spelregels leer je kennen door ze te lezen en met ervaren spelers in gesprek te gaan.

Weet dat er heel veel ondernemers zijn die precies hetzelfde traject hebben doorlopen. Durf te vragen en durf te vertrouwen op jouw eigen kunnen. Als je eenmaal hebt ervaren wat het inhoudt om ondernemer te zijn, wil je misschien wel nooit meer terug. Dat geldt in ieder geval wel voor mij.

Wil je meer inspiratie over ondernemerschap en focus? Hier vind je een overzicht.

Dag ondernemer,
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur me een bericht en ik antwoord zo snel mogelijk.

P.S. Een website is maar een website, pas wanneer je elkaar spreekt weet je wat je aan elkaar hebt. Een kennismakingsgesprek is zonder factuur of verplichtingen.
Powered by