Aanleiding ondernemerslessen.
Als ondernemerscoach begeleid ik ieder jaar tussen de 50 en de 75 ondernemers, zeker de helft zijn starters. Aan mijn kant van de tafel leer ik dus veel van de successen en fuckup’s van ondernemers. Ook lees ik veel boeken, kijk ik films en praat ik met andere ondernemers. Van al deze ervaring en inzichten kan ik vaak maar een fractie delen, omdat het mij aan tijd ontbreekt om alles te delen. Vandaar dat ik heb besloten om zo nu en dan een blog te wijden aan de belangrijkste lessons learned.
Mijn klanten kennen mij als een ondernemerscoach die zich vooral richt op het creëren van Focus. Het gebrek aan focus zorgt voor veel problemen, maar er zijn meer hobbels en valkuilen die ik tegen kom. Ik bespreek de volgende drie thema’s:
- Angst als rem op je bedrijf.
- Succescoaches – en boeken.
- Marktonderzoek – en gevoel.
Les 1: Angst? Kijk de draak in de bek.
Een groot deel van de mensen die ik begeleid wordt geconfronteerd met angst. Angst voor het onzekere, angst voor succes, angst voor het onbekende. Herkenbaar? Voor mij in ieder geval wel. Ook ik heb hier in het begin veel last van gehad. Een bekende strategie is dan: thuis achter de laptop blijven zitten (werken aan de website of algemene voorwaarden, etc.) boeken lezen en argumenten bedenken waarom je niet de boer op hoeft te gaan. Het gevolg is dat er te weinig beweging in zit. Angst werkt als een rem op je bedrijf.
Veel mensen gaan angst uit de weg. Toch is er maar 1 strategie die werkt: “de draak in de bek kijken”. Oftewel, niet weg rennen voor wat je te doen hebt. Sterker nog, blijven staan en naar de angst blijven kijken, zonder weg te rennen.
Hoe dit werkt? Het gaat als volgt: wanneer je vastloopt, kun je jezelf de vraag stellen of je eigenlijk iets zou moeten doen, maar niet doet (bijv. eigenlijk moet ik keuzes maken, meer focus hebben). Als dat zo is, kun je jezelf de vraag stellen wat je weerhoudt om in beweging te komen (bijv. ik ben bang dat het te saai wordt). Vervolgens beantwoord je de vraag: wat levert het me op om het wél te doen? (bijv. meer focus, meer tijd, rust en omzet). De volgende vraag luidt dan: wat weegt voor mij zwaarder (wat het me misschien kost, of wat het me op gaat leveren). Tot slot de laatste vraag: wat kan ik morgen doen om een eerste (kleine) stap richting die angst te zetten (bijv. voor volgende week een hele dag in mijn agenda blokken).
Als je dit doet, dan kijk je niet alleen de draak in de bek, maar treed je hem ook tegemoet. En reken maar dat dit kriebels of knopen in je buik oplevert, maar je wordt er óók absoluut beter en sterker van.
Tip: Zie je ergens tegenop en stel je dingen uit? Deel dit dan eerst met een buddy of ondernemerscoach. Ga het bespreken met andere mensen, dan ga je het in ieder geval niet meer uit de weg. Plan vervolgens in je agenda een moment dat je er mee aan de slag gaat en deel ook dit weer met een buddy of ondernemerscoach. Zij zijn jouw stok achter de deur.
Les 2: Stop met online business coaches.
Een toenemend aantal ondernemers die ik mag begeleiden heeft bij een of meerdere online business coaches een online programma of webinar gevolgd. Bekende namen zijn: Simone Levie, Ninke van der Leck, etc. De oplossing is vaak het opzetten van een eigen online business. Via mailsystemen en social media de markt bewerken, dit vervolgens zoveel mogelijk automatiseren. Deze methode is over komen waaien vanuit Amerika. Klinkt aantrekkelijk en is daarom zeer populair.
Een groot deel van de deelnemers die ik begeleid is hier vervolgens niets of weinig mee opgeschoten. De reden voor het uitblijven van succes is eenvoudig: je moet eerst met de poten in de klei hebben gestaan waardoor je ervaring hebt opgedaan. Alleen dan pas weet je perfect wat wel en niet goed werkt. Je weet daarnaast veel beter welk type begeleiding je nodig hebt. Ook is niet iedere business geschikt voor een online business, dus dan moet je mogelijk naar een andere coach.
Een variant hierop zijn de mensen die “De 4-urige werkweek” gelezen van Tim Ferriss. Een geweldig leuk boek van een ondernemer die bij wijze van experiment een bedrijf heeft gecreëerd wat bijna helemaal zonder hem kon draaien. Dat wil iedereen wel. Echter, ook hier geldt weer: Tim had al met zijn poten in de klei gestaan, hij wist wat er allemaal bij kwam kijken, zijn bedrijf liep al voordat hij het volledig ging automatiseren.
Zo zijn er legio boeken en business coaches die (al dan niet terecht) gouden bergen lijken te beloven (met zogenaamd passief inkomen). Veel startende ondernemers worden zo verleid om mee te doen met een succesprogramma. Het start vaak met een webinar waar je verder verleid wordt. Wil je dan vervolgens echt weten hoe het gaat, dan moet je een programma kopen. Vaak is dit duur leergeld, want de cursisten komen er vervolgens achter dat het helemaal niet zo makkelijk en eenvoudig is (zie ook mijn leestip onderaan Les 2).
Mijn inziens proberen veel deelnemers van dergelijke programma’s zo hun onzekerheid af te kopen. Ze denken: “Als ik dit programma volg, dan word ik vanzelf succesvol”. Helaas, zo werkt het vaak niet. Een bedrijf starten, is (zeker in het begin) gewoon hard werken. Je moet eerst ontdekken wat ondernemen inhoudt en wat wel/niet voor jou en jouw klanten werkt.
Tip: Ga eerst voor een offline bedrijf (met website) en ga daarna pas online uitbreiden. Eerst werken aan de mindset van een ondernemer, bouwen aan een netwerk en daarna pas (online) uitbreiden en opschalen. Komt daar angst bij kijken? Dan weet je inmiddels ook wat je moet doen.
Leestip: lees dit artikel, het is uitgebreid, maar zeer to the point en kritisch over online businesscoaches.
Les 3: Krijg beter gevoel bij de markt.
Veel ondernemers starten met iets waar ze zelf helemaal vol van zijn. Ze zijn expert in een bepaald vakgebied en verlangen ernaar om zelf verantwoordelijk te zijn, zelf keuzes te maken. Vervolgens werken ze aan het aanbod en een goede website. Ready for take off! Laat de klanten maar komen. En dan blijft het stil…
Wat gaat hier niet goed? Ze zijn vergeten om marktonderzoek te doen, om te inventariseren welke problemen de doelgroep heeft. Niemand zit te wachten op wat jij leuk vindt, klanten willen dat jij problemen voor hen oplost en waarde toevoegt aan hun leven of bedrijf. Dat is soms totaal verschillend van wat jij aanbiedt. Ook spreekt de klant soms letterlijk een hele andere taal dan jij. Je moet in de huid kruipen van jouw klant en echt letterlijk snappen waar hij mee zit, waar hij wakker van ligt. Als jij vervolgens duidelijk kunt maken dat je echt waarde toevoegt, dan heb je een propositie te pakken en kan het niet anders dat opdrachtgevers jou inschakelen. Dus stel jezelf de vraag: hoe goed ken ik mijn doelgroep? Waar liggen ze wakker van?
Tip: Lees het boek “Ondernemer in 100 dagen”. Hierin staat precies uitgelegd wat ik hierboven beschrijf. Een onderdeel wat ik zelf ook gebruik, is het uitwerken van persona’s. Dat zijn doelgroepen, die je heel nauwkeurig beschrijft. Door dit uit te werken, weet je nog beter wat er speelt en hoe je ze moet aanspreken. Er wordt ook gebruik gemaakt van een model waar ik zelf mee werk, het Lean Canvas Model. Tot slot kun je het filmpje kijken van Jos Burgers over ‘boren en gaten’.
Deel je inzichten en lessons learned.
Heb jij waardevolle inzichten of lessen die je met me wilt delen? Heel graag. Wie weet, wijd ik er een blog aan. Stuur me een bericht via de website.
Wil jij een overzicht van alle blogs, video’s en tips? Kijk dan hier voor een overzicht.