De Vluchtende, Passieve & Slimme ondernemer
Wat voor ondernemer ben jij? De Vluchtende ondernemer werkt lange dagen en/of laat zich meesleuren door de waan van de dag. De Passieve ondernemer is reactief, vaak bang om erop uit te gaan. De Slimme ondernemer is nieuwsgierig naar alles wat tot verbetering leidt.
In mijn werk als ondernemerscoach kom ik ze alle drie tegen, vaak gecombineerd waarbij de Vluchtende ondernemer meestal de boventoon voert. Deze ondernemer is hard aan het werk, altijd druk, druk, druk (verderop meer hierover). Op zich is daar niks mis mee; veel ondernemers worden op deze manier succesvol. Toch denk ik dat er meer uit het ondernemerschap te halen is waardoor je meer voldoening ervaart en vaak ook meer output genereert.
De Vluchtende & Passieve ondernemer
De Vluchtende ondernemer is altijd aan het werk en doet het werk omdat het moet (anders kan het bedrijf niet groeien), de waan van de dag en de to do list regeert de agenda. De dagen zijn vaak lang en er is niet altijd tijd en ruimte voor sociale activiteiten of hobby’s. Hoewel financieel soms zeer succesvol, vergeten deze ondernemers regelmatig aandacht te hebben voor hun sociale leven, gezondheid en levensgeluk. Hard werken is het credo, maar delegeren, loslaten en genieten is vaak moeilijk. Met alle gevolgen van dien. Deze ondernemer heeft vooral de waan van de dag en soms ook targets op de agenda staan. Zijn of haar uitdaging is: vaker stil staan en zowel terug – als vooruitkijken (wat heb ik geleerd en waar wil ik heen).
De Passieve ondernemer is lui of bang, dat laatste zie je vaak niet meteen. Deze ondernemer komt het liefst niet in beweging. De Passieve ondernemer weet vaak wel dat er iets moet gebeuren, maar heeft daar zin in of heeft last van faalangst. Bij de Passieve ondernemer hoor je eerder redenen om iets niet te doen en zijn er vaak omstandigheden waardoor iets niet kan of lukt (de zogenaamde smoesjes). Aan reflecterend vermogen ontbreekt het vaak niet, sterker nog, er worden veel boeken gelezen en cursussen gevolgd. De Passieve ondernemer denkt vaak dat het schort aan inhoud of vaardigheden. Deze ondernemer wil heel graag groeien, maar mist de mindset en actiegerichtheid. Zijn of haar uitdaging is: meer in de actiemodus en fouten durven maken.
Slimme ondernemer
De ‘Slimme ondernemer‘ daarentegen is actiegericht, maar reserveert ook bewust tijd om te reflecteren. Het liefste wil deze ondernemer zichzelf misbaar maken, zodat er ruimte ontstaat voor nieuwe dingen. Dit type ondernemer heeft persoonlijke én zakelijke groei permanent op de agenda staan. Daarin onderscheidt de Slimme ondernemer zich van de Vluchtende en de Passieve ondernemer.
Ik hoor je al denken: “Ik heb geen tijd voor die onzin”. Geloof me, als het niet zou werken, zou ik het niet aanbevelen. Onder de streep gaat tijd maken je tijd besparen en bovenal ook plezier opleveren. Maar ook hier geldt het cliché: de kosten gaan voor de baten uit.
De Slimme ondernemer maakt én neemt bewust tijd voor reflectie. Dat houdt in: tijd plannen en de stap maken naar stilstaan. Stilstaan lukt niet in een half uur tussen twee vergaderingen door of even in de kantine. Het vraagt om de waan van de dag echt achter je te laten. Eenmaal uit de waan van de dag ontstaat vanzelf de beweging om terug te kijken (evalueren; hoe heb ik het gedaan?) en vooruitkijken (doelstellingen; wat ga ik de komende tijd doen?). Eenmaal terug op kantoor is het weer tijd voor doelgerichte actie.
De Slimme ondernemer reflecteert
Reflecteren kun je op verschillende manieren doen. Je kunt het alleen doen: B & B of hotel boeken en jezelf afsluiten voor de buitenwereld. Je kunt het echter ook gezamenlijk met vergelijkbare ondernemers doen. Sommige ondernemers doen het één keer per jaar anderen doen het vaker, al dan niet begeleid door een facilitator.
Jezelf alleen terugtrekken heeft als voordeel dat je vertraagt. Vertragen leidt vaak tot nieuwe ideeën en inzichten. De beste ideeën ontstaan vaak wanneer je ontspant. Veel wereldleiders, ondernemers, sporters en wetenschappers beamen dit.
Samen met andere ondernemers reflecteren heeft als voordeel dat je vragen en inspiratie van anderen krijgt waar je zelf blind voor bent (geworden). Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden, andere ondernemers hebben vaak al ervaring of contacten voor je en kunnen de benodigde kritische vragen stellen.
Een combinatie van afzonderen en gezamenlijk reflecteren is het meest ideaal, het levert meer op dan de som der delen. Dit is mijn persoonlijke ervaring evenals de ervaring van deelnemers die dit type reflectie hanteren in mijn Focus Op Groei bijeenkomsten.
Als ondernemer houd je van bouwen, creëren en groeien, daar ben je ondernemer voor geworden. Toch zorgt de waan van de dag er vaak voor dat er alleen maar ‘productie’ gedraaid wordt en je wegraakt van je oorspronkelijke drijfveer. De Slimme ondernemer zorgt ervoor dat bouwen, creëren en groeien letterlijk op de agenda staat.
Nog even dit: Kansdenken & Doeldenken
De Slimme ondernemer doet nog iets wat de vluchtende en Passieve ondernemer vaak nalaten. Laat ik met het laatste beginnen, bij de Vluchtende en Passieve ondernemer kom ik vaak Kansdenken tegen. Kansdenkers zien een kans en laten hun aandacht daar naar uit gaan (lees: ze worden afgeleid). De Vluchtende ondernemer gaat in de actiemodus en de Passieve ondernemer gaat dromen over alle mogelijkheden. Kansdenkers willen graag snel resultaat, dus als het tegenvalt laten ze de kans weer varen. Deze manier van denken werkt opportunisme en reactief gedrag in de hand. Hoewel dit soms goed uitpakt, maak ik ook vaak mee dat er dan geen focus is, waardoor de resultaten tegenvallen. Ook is Kansdenken soms vrij vermoeiend, wat ten koste gaat van het plezier.
Slimme ondernemers doen het anders zij laten zich leiden door Doeldenken. Ze beginnen met het einde (doel) in zicht en vragen zich af hoe ze daar kunnen komen. Uiteraard komen kansen op hun pad, maar die worden alleen benut wanneer ze aansluiten bij hun doel of wanneer ze er achter komen dat het doel niet gehaald kan worden. Doeldenkers hebben vaak meer geduld dan Kansdenkers, daardoor zijn ze vaker succesvol.
Voor vragen of opmerkingen, stuur me een bericht via de website.
De basis van dit artikel is een column wat ik eerder heb geschreven voor Please magazine.
Wil je meer interessante blogs of verhalen lezen, klik dan hier voor een overzicht.