Overtuigen met tekst, zo doe je dat!
Door: gastauteur Rob IJszenga
Een website zonder tekst is als een kapstok zonder jassen, een kledingwinkel zonder kleding of carnaval zonder bier. Oke, duidelijk. Een website kan dus niet zonder tekst!
Dat klinkt natuurlijk logisch, want op iedere website staat wel tekst. Dat klopt. Maar met tekst kun je veel meer. Je kunt nou eenmaal de bezoeker van je website niet rechtstreekst face to face aanspreken. De content op je website moet dus jouw verhaal vertellen en/of de bezoeker overtuigen om tot actie over te gaan.
Met de tekst op je website informeer je de bezoekers van je website en probeer je die bezoekers te overtuigen, aan te sporen tot het ondernemen van actie (inschrijven voor een nieuwsbrief of aanmelden voor een evenement) of het kopen van een product.
In dit blog praat ik je bij over hoe je met tekst bezoekers kunt overtuigen en kunt aansporen om actie te ondernemen. En voor diegene die nu denkt; dit is alleen weg gelegd voor mensen met een bovengemiddeld schrijftalent, fout. Ook jij kan dit!
Door teksten op je website op de juiste manier te optimaliseren kan dit bijdragen aan een hoge positie in Google. Daar gaat het in dit artikel niet over maar ik schreef er eerder al wel eens een uitgebreid blog over. Dit blog lees je hier: SEO teksten schrijven.
Mijn naam is Rob Ijszenga en ik ben SEO specialist en eigenaar van SEO Hulp | SEO Marketing & Training. Met SEO Hulp help ik ondernemers om de online vindbaarheid van hun bedrijf te verbeteren. Dit doe ik door samen met de ondernemer te kijken hoe we zo effectief mogelijk SEO Marketing kunnen inzetten. Samen maken we de beste keuzes voor de toekomst en behalen we een duurzaam resultaat.
Voor Koen Sieben schrijf ik een aantal gastblogs over SEO marketing. Het eerste blog staat al online en lees je hier: zo verbeter je de online vindbaarheid van je bedrijf + 3 tips. In dit blog praat ik je bij over het schrijven van overtuigende teksten die ook nog eens goed scoren in de zoekmachine van Google.
De bezoeker overtuigen met tekst
Als eerste zou ik willen beginnen om te zeggen dat je voor het schrijven van overtuigende teksten dus niet de nieuwe Harry Mulisch of Kluun hoeft te zijn. Dit wordt vaak gedacht en weerhoudt veel ondernemers ervan om te beginnen.
Nu je dat weet is het ook goed om te weten dat een goede voorbereiding het halve werk is. Dat geldt voor heel veel dingen, dus ook voor het schrijven van teksten. Tijdens de voorbereiding maak je als het ware een raamwerk voor je teksten. Later is het een kwestie van invullen en voor je het weet staat een overtuigend stuk tekst op papier.
Schrijf voor iemand, anders schrijf je voor niemand
De eerste stap in de voorbereiding is het bepalen van je doelgroep. Voor wie ga je de tekst schrijven? Wie moet het product uiteindelijk gaan kopen? Of wie moet zich gaan aanmelden voor het evenement of webinar?
Maak daarbij een omschrijving van je ideale klant. Zo kom je tot een buyer persona. Koen heeft hier ook een blog aan gewijd en biedt een model om dit uit te werken.
Bestaat de doelgroep die je wil bereiken voornamelijk uit startende ondernemers? En wil je dat die doelgroep zich gaan aanmelden voor jouw evenement over bijvoorbeeld boekhouden. Dan is het belangrijk dat je de tekst afstemt op startende ondernemers.
Het gebruik van ingewikkelde vaktermen kan deze doelgroep bijvoorbeeld afschrikken. Het omschrijven van een probleem waar veel startende ondernemers tegenaan lopen zorgt juist voor herkenning.
Tip: Verplaats je in jouw ideale klant en maak het profiel van die klant niet te algemeen.
Kies een schrijfmethode
Stel: je hebt een post op de Facebook bedrijfspagina gezet over je nieuwste product of dienst. Het doel van de post is dat je volgers doorklikken naar de website. Na 2 dagen check je de resultaten en je ziet dat slecht 1 iemand daadwerkelijk op de link heeft geklikt.
Mwah, dat kan beter. En dat is ook zo. De oplossing ligt in veel gevallen in de tekst van de post. Hiervoor kan het kiezen van de juiste schrijfmethode dé oplossing zijn.
Er zijn veel verschillende schrijfmethodes beschikbaar. In dit blog behandel ik de PAS formule. Deze methode kun je gebruiken bij het schrijven van alle teksten waarmee je mensen wil overtuigen en aanzetten tot actie.
PAS staat voor Problem, Agitate en Solve. Deze drie elementen gebruik om je de volgorde in je tekst te bepalen.
Je start met het beschrijven van het probleem. Hierbij komt het voorbeeld van het webinar voor startende ondernemers over boekhouden goed van pas. Het probleem van de deelnemer kan zijn: boekhouden lijkt me ingewikkeld en is een tijdrovende klus.
Bij de volgende stap (agitate) schop je nog een beetje extra tegen het probleem aan. Je strooit als het ware een beetje extra zout in de wonden. Dat doe je door de deelnemer voor te houden wat er fout kan gaan als diegene zelf de boekhouding gaat doen.
Dat zou je bijvoorbeeld zo kunnen doen: een goede boekhouding is de basis van je onderneming. Hier gaat veel van je kostbare tijd in zitten. En ben jij als ondernemer op de hoogte van de nieuwste regels en wetten? Fouten in je boekhouding kunnen leiden tot flinke boetes!
Bij de laatste stap is het zaak om een oplossing aan te dragen. Hierbij is het belangrijk dat je laat weten dat jij degene bent die het probleem begrijpt en kunt oplossen. Je moet immers eerst het probleem van een ander begrijpen voordat je het probleem kunt oplossen.
Als we het voorbeeld van de webinar over boekhouden er weer bij pakken zou de tekst er zo uit kunnen zien:
“Ook ik ben ooit begonnen als ondernemer en had moeite om mijn boekhouding op de juiste manier bij te houden. Daarom heb ik een stappenplan gemaakt om boekhouden voor startende ondernemers een stuk eenvoudiger te maken. Meld je net als 500 andere startende ondernemers aan voor mijn webinar over boekhouden.”
Note: kies de juiste toon in de agitate fase. In sommige gevallen is het belangrijk om naast wat extra zout in de wonden te strooien ook empathie te tonen. Dit pas ik ook toe in onderstaand voorbeeld.
Wanneer je alle stukjes tekst achter elkaar zet plus wat kleine aanvullingen ziet een overtuigend geschreven tekst volgens de PAS formule er zo uit:
“Als startende ondernemer is het bijhouden van je eigen boekhouding een tijdrovende klus. Tijd die je waarschijnlijk liever in je startende onderneming stopt. Ik spreek dagelijks startende ondernemers die hier tegenaan lopen.
Een kloppende boekhouding is de basis van je bedrijf en moet voldoen aan veel regels en wetten. Eventuele fouten in je boekhouding kunnen leiden tot flinke boetes.
Ook ik ben ooit begonnen als ondernemer en had moeite om mijn boekhouding op de juiste manier bij te houden. Daarom heb ik een stappenplan gemaakt om boekhouden voor startende ondernemers een stuk eenvoudiger te maken. Meld je net als 500 andere startende ondernemers aan voor mijn webinar over boekhouden.”
Op deze manier is het schrijven van overtuigende teksten voor iedereen haalbaar! Heb je vragen over het schrijven van teksten of ben je benieuwd hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf online kan verbeteren? Neem gerust een contact met me op: info@seo-hulp.nl.