Persona’s
Vind jij het lastig om te bepalen wie je doelgroep is? Of merk je dat je omzet achterblijft? Grote kans dat het werken met persona’s je daarbij gaat helpen.
Een van de meest uitdagende aspecten van het ondernemerschap is het realiseren van omzet, maar daar gaat nog iets aan vooraf: het vinden van klanten. Want wie is die klant en waar vind je die klant? Wanneer je daar antwoord op hebt gevonden, wordt het een stuk eenvoudiger. Vaak denken (startende) ondernemers niet goed genoeg na over wie hun klanten zijn en hoe ze waarde kunnen toevoegen (oftewel in kunnen spelen op klantbehoeften). Dit type ondernemer schiet met hagel en raakt dus relatief weinig. Wanneer je ook nog eens in een markt zit met heel veel concurrenten is het onvermijdelijke gevolg dat omzet tegenvalt en/of dat je veel te hard moet werken voor relatief weinig omzet*.
Een manier om dat te veranderen, is eerst een nauwkeurig beeld te vormen van wie jouw doelgroepen zijn. Daarbij kun je gebruik maken van persona’s. Met dit model maak je feitelijk een studie van de doelgroepen waar je affiniteit en/of ervaring mee hebt. Nadat je dit hebt uitgewerkt, weet je vervolgens veel beter waar je de doelgroepen kunt vinden en hoe je kunt inspelen op hun behoeften.
Hieronder kun je een document downloaden waarin het belang van persona’s verder staat uitgewerkt en hoe je dat vervolgens zelf doet.
Het bovenstaande sluit ook goed aan op het invullen van het Lean Canvas Model.
Leer in dit document wat persona’s zijn en hoe het uitwerken van dit document je verder gaat helpen in het bereiken van je doelgroep.
Mocht je nog meer informatie willen lezen, dan staat hier ook nuttige informatie.