Zo verbeter je de online vindbaarheid van je bedrijf + 3 Tips
Door: gastauteur Rob IJszenga
Yes, zo trots als een pauw loop je het KVK kantoor uit. Je hebt je zojuist ingeschreven als ondernemer! Je bruist van de ambitie, hebt duizend en één ideeën en gaat liever vandaag nog aan de slag!
Maar waar ga je beginnen? Er zijn zoveel mogelijkheden en je to do lijst is langer dan de boodschappenlijst op zaterdagochtend!
Het kan zeker voor startende ondernemers lastig zijn om de juiste prioriteiten te stellen. Hoe maak je de juiste keuzes voor de toekomst? En dat is meteen een mooi bruggetje naar het onderwerp in dit artikel, online vindbaarheid voor (startende) ondernemers. Want één ding is zeker: de online vindbaarheid van jouw bedrijf wordt de komende jaren steeds belangrijker.
Mijn naam is Rob Ijszenga en ik ben SEO specialist en eigenaar van SEO Hulp | SEO Marketing & Training. Met SEO Hulp help ik ondernemers om de online vindbaarheid van hun bedrijf te verbeteren. Dit doe ik door samen met de ondernemer te kijken hoe we zo effectief mogelijk SEO Marketing kunnen inzetten. Samen maken we de beste keuzes voor de toekomst en behalen we een duurzaam resultaat.
Voor Koen Sieben schrijf ik 2 gastblogs over SEO marketing en online vindbaarheid. In dit blog praat ik je bij over waar je als startende ondernemers op moet letten als het gaat over online vindbaarheid.
Een aantal feiten en getallen op een rij
Eerst maar even wat feiten en getallen. Meer dan de helft (59% in 2018) van alle aankopen die we doen in Nederland begint met een online oriëntatie. Een groot deel van de koopbeslissing wordt al in deze online oriëntatiefase genomen.
50% van de mensen die een lokale zoekopdracht via hun smartphone hebben ingevoerd bij Google, bezoekt diezelfde dag nog een winkel.
20% van de lokaal georiënteerde zoekopdrachten leidt dezelfde nog tot een aankoop in een winkel.
Mocht je nog niet overtuigd zijn van het belang van online vindbaarheid van jouw bedrijf, dan zeggen bovenstaande getallen wel genoeg. Overigens gelden bovenstaande getallen niet alleen voor producten, maar ook voor diensten.
Iemand met lekkage bijvoorbeeld, die start zijn zoektocht naar een loodgieter in bijna alle gevallen online. Net als iemand met rugpijn, die gaat in de meeste gevallen online zoeken naar een fysiotherapeut in zijn omgeving.
Waar eerder het advies werd gegeven om met online zichtbaarheid aan de slag te gaan. Zou dit in deze tijd eigenlijk standaard onderdeel uit moeten maken van je businessplan. Zeker als startende ondernemer.
Waar moet ik beginnen?
Tijd om aan de slag te gaan. Je hebt een bedrijf en je wil dat klanten jouw bedrijf, product of dienst goed kunnen vinden. Maar waar begin je? Er zijn verschillende mogelijkheden. En niet iedere mogelijkheid is even geschikt. Daarom is het als eerste belangrijk om te bepalen; wat wil ik met mijn online zichtbaarheid bereiken? En waar zitten mijn klanten?
Ben je bijvoorbeeld afhankelijk van lokale klanten? Zoals bijvoorbeeld een bloemist of schoenenwinkel? Dan is het verstandig om een Google Mijn Bedrijf account aan te maken. Deze gratis service van Google toont jouw bedrijf als mensen een lokale zoekopdracht invoeren in Google.
In dit artikel lees je alles over het verbeteren van online vindbaarheid en het optimaal benutten van Google Mijn bedrijf.
Kan heel Nederland jouw klant zijn? Dan is een website een goede manier om je product of dienst te laten zien aan potentiele klanten. Belangrijk bij het maken van een website is dat je investeert in relevante en unieke content. Hierbij belicht je jouw belangrijkste USP’s en voeg je unieke informatie toe waarmee je potentiele klanten aanzet om contact met je op te nemen.
Zo zie je maar, voor ieder bedrijf is online vindbaarheid belangrijk. Maar ieder bedrijf en branche geeft hier een eigen invulling aan. Belangrijk is dat je online vindbaarheid en – zichtbaarheid ondersteunend zijn aan je doelstelling. Stel jezelf dus geregeld de vraag; wat wil ik bereiken? en wie wil ik bereiken?
3 Tips om je online vindbaarheid te verbeteren
- Maak een Google Mijn Bedrijf (GMB) profiel aan. Dit is zeker belangrijk wanneer je lokale mensen wil bereiken.
- Vraag je klanten actief om een review te schrijven. Dit kun je o.a. doen met GMB. Profielen met meer – en hoge recensies krijgen een hogere positie in lokale zoekresultaten.
- Wees uniek en val op. Niet alleen in de winkelstraat is de concurrentie moordend. Ook online is het dringen geblazen. Probeer daarom op te vallen. Dit doe je door unieke content toe te voegen aan al je online kanalen.
Heb je vragen over online vindbaarheid of ben je benieuwd hoe je de zichtbaarheid van jouw bedrijf online kan verbeteren? Neem gerust een contact met me op: info@seo-hulp.nl.