De mythe van doelen stellen

Ondernemers zijn doelgericht, toch? Ja en Nee, er zijn hele doelgerichte ondernemers, maar er zijn ook succesvolle ondernemers die nooit concrete doelen stellen.

Herken je het volgende? Je probeert regelmatig doelen te stellen, maar het resultaat valt tegen omdat je het niet weet vol te houden.

Dit artikel gaat over de valkuilen van doelen, de voor -en nadelen van doelen en het werken met verschillende soorten doelen. Je leest waarom sommige ondernemers worstelen met doelen en wat je kunt doen om de juiste doelen te stellen.

De downside

Wanneer je goed bent in doelen stellen, dan werkt het fantastisch en motiverend. Echter, wanneer je regelmatig een mislukte poging doet, dan wordt het steeds frustrerender.

Bij het begeleiden van ondernemers kom ik steeds dezelfde fouten tegen. Ik heb ze voor je op een rijtje gezet.

Valkuilen van doelen stellen:

  1. Andermans ambities: er worden veel blogs en boeken geschreven over het bereiken van € 100.000 of €1.000.000. Dat wil iedereen wel, toch? Dat kun je wel willen, maar het doel is voor mensen helemaal niet realistisch. Zeker niet wanneer je überhaupt niet gewend bent om met doelen te werken
  2. Doelen stellen die beginnen met: “vanaf nu ga ik altijd…”. Ook dit is niet realistisch. Veel te groot en te veel omvattend. Er zijn maar weinig mensen die de discipline hebben om meteen life changing doelen te stellen.
  3. Te veel doelen: Vanuit het niets moet er meteen aan vijf doelen tegelijk gesteld worden. Iedere ochtend om 6 uur opstaan (of dat gezond is, laat ik even in het midden), iedere dag 10 mediteren, iedere dag 5 koude belpogingen, iedere maand 10.000 omzet en iedere dag een bericht op social media. Dit soort torenhoge ambities zijn voor veel mensen gedoemd om te mislukken.

Dus wat moet je wél doen?

Het merendeel van de mensen die moeite heeft met doelen stellen, heeft eenvoudig weg te weinig ervaring met het stellen van doelen.

De ondernemers die goed zijn in het stellen van doelen en daar dus ook de vruchten van plukken, zijn soms van kinds af aan al doelgericht. Je zou kunnen zeggen dat het gewoon hele ervaren ‘doelenstellers’ zijn.

Onthoud dat het stellen van een doelen een vaardigheid is, vaardigheden kun je leren. Het stellen van doelen, is niet per se moeilijk, maar wel lastig als je geen ervaring hebt. Het is een kunstje wat je jezelf eigen moet maken. Oefening baart kunst. En je moet volhouden, volhouden, volhouden.

Om een ervaren doelensteller te worden, kun je het volgende doen.

  1. Begin eerst jezelf af te vragen of je wel voldoende ervaring hebt met het stellen van doelen, of je een gedisciplineerd mens bent en of je überhaupt gemotiveerd raakt van doelen.

Beoordeel de volgende stellingen met een cijfer van 1 -10*.

  • Zolang ik het kan herinneren stel ik mezelf regelmatig doelen.
  • Ik heb doelen nodig om in beweging te komen (doelen motiveren mij).
  • Als ik mezelf iets voorneem, dan doe ik het. Linksom of rechtsom.
  1. Heb je geen of weinig ervaring met doelen stellen of heb je moeite met discipline? Begin dan klein. Stapje voor stapje is veel eenvoudiger dan met grote stappen snel thuis. Ook al lijkt het laatste wel een stuk aantrekkelijker. Begin met te werken aan één overzichtelijk doel., bijvoorbeeld iedere ochtend tussen 9.00 en 9.30 social media afstruinen op kansen en mogelijkheden. Zet een timer en stop dan ook echt!
  2. Kader je doelen in een tijdspad. Bijvoorbeeld een maand. Ga 1 of 2 maanden lang werken aan één en hetzelfde doel. Pas na 1 of 2 maanden is het onderdeel van je systeem geworden. Hou iedere dag je score bij met een doelkalender.
  3. Zoek een buddy, daarmee deel je de last. Ga samen werken aan een doel en deel dagelijks hoe het is gegaan.

* Scoor je beneden 15 punten, dan heb je weinig ervaring met doelen stellen en moet je dus oefenen en beginnen met eenvoudige doelen.

“Mogelijk heb je wel eens gehoord van een challenge, waarbij je met een groep gelijkgestemden werkt aan een uitdaging, fysiek of mentaal. Deze challenges bevatten precies de bovenstaande elementen: Veelal geen grote, onhaalbare doelen, maar juist stap voor stap ergens aan werken in een tijdsbestek van 1 of2 maanden.”

Resultaten of jezelf verbeteren?

De ondernemers die niet of nauwelijks met concrete doelen bezig zijn, zijn vaak wel bezig met zichzelf te verbeteren. Op een indirecte manier werk je dan aan zaken die leiden tot een beter resultaat. Vanuit de sportwereld wordt gesproken over Resultaatdoelen en Procesdoelen. Resultaatdoelen gaan echt over de harde eindresultaten, terwijl Procesdoelen meer gaan over procesverbetering waardoor het eindelijke resultaat beter wordt.

Mensen die moeite hebben met Resultaatdoelen, kunnen soms beter overweg met Procesdoelen. Resultaatdoelen gaan over Wat, terwijl Procesdoelen meer over Hoe gaan.

Voorbeelden van Resultaatdoelen:

– Iedere maand €10.000 omzet.
– Een beoordeling van een 9.
– Iedere maand 3 nieuwe klanten.
– Een jaarlijkse omzetstijging van 30%.

Voorbeelden van Procesdoelen:

– Om de order vragen tijdens acquisitiegesprekken.
– Na afloop van een traject bel ik na 2 maanden de klant om te vragen hoe het gaat.
– Iedere week zet ik 2 berichten op LinkedIn met een foto of afbeelding.
– Iedere week bel ik 2 potentiële klanten.

De Procesdoelen dragen als het goed is uiteindelijk bij aan een hogere omzet, maar dat is niet per se het doel wat nagestreefd wordt.

Plan evaluatie momenten

Net zoals het goed is om te werken met een tijdspad, is het ook goed om je doelen te evalueren. Dat evalueren doe je tussentijds en aan het einde. Wat je dan doet? Heel simpel, je stelt jezelf de vraag hoe het gaat. Wat werkt wel, wat werkt niet? Bij een tussentijdse evaluatie kun je eventueel ook bijsturen.

De evaluatiemomenten moet je echt in de agenda zetten, anders voorspel ik dat je dit niet gaat doen.

Tot slot

Hoe meer ervaring je opdoet met het stellen van doelen, des te beter je wordt. Op een gegeven moment gaat het vanzelf en hoef je er niet meer hee bewust mee bezig te zijn. Heb je weinig ervaring met het stellen van doelen, begin dan klein. naar verloop van tijd kun je de doelen moeilijker en groter maken. Maar let op, dit kost tijd. Wees niet te ongeduldig.

Hieronder heb je de mogelijkheid om een format te downloaden waarmee je jouw doelen formuleert, bijhoudt en evalueert.

Doelen stellen (format)

Met dit document ga je aan de slag met het stellen van doelen en leer je deze doelen te evalueren zodat je beter wordt in het stellen van doelen.

 

Open chat
Dag ondernemer,
Kan ik je ergens mee helpen?
Stuur me een bericht en ik antwoord zo snel mogelijk.

P.S. Een website is maar een website, pas wanneer je elkaar spreekt weet je wat je aan elkaar hebt. Een kennismakingsgesprek is zonder factuur of verplichtingen.
Powered by