Zo schrijf je SEO Teksten + 6 Tips!
Door: gastauteur Rob IJszenga
In mijn vorige gastblog voor koensieben.nl beschreef ik de twee voornaamste functies van tekst op een website. Voor het gemak herhaal ik ze nog even. Als eerste kun je met tekst de bezoekers overtuigen om bijvoorbeeld een product te kopen, een dienst af te nemen, contact op te nemen of een aanmelding te voltooien.
Als tweede geef je doormiddel van tekst op je website bij zoekmachines als Google en Bing aan waar je website over gaat. Zodat de zoekmachine jouw website in de zoekresultaten kan tonen aan relevante gebruikers.
Over de eerste functie van webteksten schreef ik eerder dit gastblog voor koensieben.nl: overtuigen met tekst, zo doe je dat!
Mijn naam is Rob Ijszenga en ik ben SEO specialist en eigenaar van SEO Hulp | SEO Marketing & Training. Met SEO Hulp help ik ondernemers om de online vindbaarheid van hun bedrijf te verbeteren. Dit doe ik door samen met de ondernemer te kijken hoe we zo effectief mogelijk SEO Marketing kunnen inzetten. Samen maken we de beste keuzes voor de toekomst en behalen we een duurzaam resultaat.
In dit derde en tevens (voorlopig) laatste gastblog neem ik jullie mee in het onderwerp: SEO teksten schrijven. In dit blog informeer ik jullie over de basis van SEO teksten, hoe je teksten optimaliseert voor Google en waar je rekening mee moet houden.
Leestip: voor een uitgebreide informatie over SEO teksten schrijven lees ook: SEO Teksten Schrijven
SEO Marketing en Google
Om te beginnen eerst wat achtergrond informatie over SEO en Google. SEO staat voor Search Engine Optimization. We spreken dan ook wel over zoekmachine-optimalisatie. Hierbij gaat het om pagina’s zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te krijgen om op die manier meer bezoekers naar je website te halen.
In dit artikel richt ik me voornamelijk op zoekmachine gigant Google. Google leest geregeld alle tekst op je website. Dit proces heet crawlen. Vervolgens bekijkt Google alle inhoud van de website en plaatst vervolgens alle inhoud in de index. Dit proces heet indexeren. Vervolgens gaat Google bepalen bij welke zoekopdrachten in de zoekmachine een pagina wordt vertoond en op welke positie deze pagina wordt getoond in de zoekresultaten. Dit proces heeft ranken.
Hoe hoger een pagina in de zoekresultaten staat, des te meer bezoekers er op je website terecht komen.
Om je een idee te geven: slechts 3.4% klikt op een pagina die op plek 6 staat in de zoekresultaten. De meeste gebruikers van Google klikken op een pagina die in de top drie staat.
Zoals in mijn eerdere gastblog over: overtuigen met tekst, is een goede voorbereiding cruciaal. Hierbij beschrijf ik de belangrijkste stappen die je moet doorlopen om op de juiste manier SEO teksten te schrijven.
Start met een zoekwoordenonderzoek
Voordat je begint met schrijven moet je wel weten hoe gebruikers van Google zoeken naar het onderwerp waarover jij schrijft. Welke zoekopdrachten gebruiken potentiele klanten? Dit proces noemen we zoekwoordenonderzoek. Klinkt ingewikkeld. Maar is eenvoudiger dan je denk!
We gebruiken het volgende voorbeeld. Een reisbureau start met het verkopen van vakanties naar Bali. Om meer relevante bezoekers uit Google naar de website te halen besluit het reisbureau om een blog te schrijven over de highlights van Bali.
Ze willen graag dat mensen die er over nadenken om een vakantie naar Bali te boeken, dit blog lezen en uiteindelijk via het reisbureau hun vakantie naar Bali gaan boeken. Misschien doen ze dat niet direct na het lezen van het blog maar een bezoek aan de website biedt wel de mogelijkheid om die bezoeker te re-targeten (de meest effectieve vorm van SEA marketing).
Je kruipt in het hoofd van jou toekomstige klant en vraagt je af: welke zoekopdracht zou diegene kunnen gebruiken om informatie te vinden over een vakantie naar Bali. Dat zou bijvoorbeeld de volgende zoekopdracht kunnen zijn: vakantie naar Bali.
Wanneer je dit intoetst in Google zie je dat Google verschillende suggesties geeft. Dit zijn zoekopdrachten die andere gebruikers veelvuldig gebruiken die opzoek zijn naar informatie over een vakantie naar Bali.
Zie het voorbeeld hieronder.
Deze suggesties noteer je om later te gebruiken voor je blog. Dit kun je herhalen met andere relevante zoekopdrachten als: vakantietips Bali of bezienswaardigheden Bali.
Vanuit al die suggesties noteer je uiteindelijk één zoekopdracht, dit wordt de titel van je blog en vormen de belangrijkste keywords waarop jij het blog gaat optimaliseren. Je kiest vervolgens nog twee of drie andere zoekopdrachten die je in je blog verwerkt.
Zo, het zoekwoordenonderzoek zit erop. Je kunt aan de slag, tijd om een artikel of blog te gaan schrijven.
Zoekwoorden verwerken in je blog
Nu is het tijd om de belangrijkste zoekopdracht te verwerken in je blog. Hou daarvoor de volgende checklist aan.
- Verwerk de belangrijkste keywords in je SEO titel
- Verwerk de belangrijkste keywords in je blog titel
- Verwerk de belangrijkste keywords in de eerste alinea van je blog
- Verwerk de belangrijkste keywords 3 á 4 keer in je blogtekst. Voor een blog van 1000+ woorden geldt 6 á 7 keer.
Bij het schrijven van een blog, artikel of webteksten in het algemeen is het belangrijk dat je als eerste denkt vanuit de lezer. Is deze informatie relevant? Beantwoord deze informatie de zoekvraag en help ik de lezer ook daadwerkelijk een stap verder? Pas daarna bekijk je de tekst vanuit het perspectief: zoekmachine-optimalisatie.
Teksten die je te geforceerd vanuit het SEO perspectief schrijft worden door Google minder goed beoordeeld en om die reden meestal ook niet beloond met een hoge ranking.
6 tips voor het schrijven van SEO teksten
- Hou qua lengte van de tekst minimaal 500 tot 600 woorden aan. Mits relevant en kwalitatief hoogwaardig geldt: meer woorden is uitgebreider en bevat dus meer waardevolle informatie voor de lezer
- Start je blog of artikel altijd met een kernachtige introductie van je onderwerp. Voorzie de lezer van de juiste context, vertel waar het artikel over gaat en wat de lezer kan verwachten.
- Wissel tekst af met afbeeldingen en/of infographics. Deze helpen de lezer de informatie beter te begrijpen. Dit wordt door Google beloond met een betere waardering van je blog of artikel.
- Verdeel je tekst in duidelijke alinea’s en voeg een inhoudsopgave toe. Dit komt de leesbaarheid ten goede en Google begrijpt op deze manier beter waar de tekst over gaat.
- Plaats op verschillende pagina van je website een verwijzing naar je belangrijkste blogs. Met een goede interne linkstructuur help je Google de belangrijkste pagina’s van je website snel en makkelijk te vinden.
- Deel je nieuwste blog via je social media kanalen en/of emaillijsten. Dit zorgt voor meer traffic. Gedachte van Google: pagina’s met veel traffic bevatten informatieve content. Deze pagina’s worden vervolgens beter beoordeeld.
Note: in dit artikel heb ik de basis van SEO teksten schrijven behandeld. Bij het schrijven van SEO teksten komen ook aspecten als concurrentie, zoekvolume en zoekintentie kijken. Wil je hier meer over weten? Neem gerust contact met mij op of lees het uitgebreide artikel: SEO Teksten Schrijven op SEO-Hulp.nl.